Home









 De vereniging 






Het werk van Jongkind
door Maurice Wantellet
In het begin gebruikte hij de aquareltechniek om snel zijn indruk vast te leggen. Daarna, terug in zijn atelier, kon hij rustig en uitgebreid doeken met olieverf schilderen. Maar hij begrijpt later dat er prachtige mogelijkheden zijn voor het maken van aquarellen.

Hij besteedt veel aandacht aan de keuze van het papier. Het liefst gebruikt hij dik papier, met ruwe oppervlakte waar de verf goed indringt en de kleuren dieper uitkomen. Zo verkrijgt hij overgangen van de tinten, die precies de sfeer weergeven zoals hij het ziet.

Zijn verfdoos bestaat uit 11 elementaire kleuren en gouache oftewel plakkaatverf. De witheid van het papier gebruikt hij in contrast met diepe en felle kleuren. De gouache is een belangrijk middel in zijn aquarellen. Met het mes bewerkt hij de vlakken van grasbermen, rotspartijen en schaduwen. Het resultaat is een aquarel met de schilderrijke kwaliteiten van een olieverf, maar met meer vloeiende lijnen en doorzichtigheid.

Zijn streek is pittig, gevoelig en snel. Als de aquarel klaar is benadrukt hij hier en daar nog partijen met potloodstrepen over de kleuren heen. Zijn werken getuigen van zijn observatievermogen, evengoed in de details als in de weidse landschappen. Hij suggereert, hij kiest en past aan, brengt evenwicht in de verschillende blokken om uiteindelijk alleen het wezenlijke over te houden.

In zijn atelier maakt hij met veel toewijding olieverfdoeken van zijn tekeningen en aquarellen die hij opgeslagen heeft. Hij wil zijn oeuvre verwezenlijken. In zijn schilderijen schrapt hij overbodige dingen, maar evengoed voegt hij er een historisch gebouw of monument aan toe, die al twintig jaar terug vernietigd was. Hij betiteld zijn werken met "gemaakt volgens de natuur".

Als hij een landschap schildert, drukt hij zijn gevoelens uit, zijn indrukken. Met ruwe en snelle streken komen fijne nuances op het doek. Hij heeft gevoel voor ruimte en diepte. De sfeer, de wolken, het licht en weerspiegelingen op het water worden met rake penseelstreken weergegeven.

Hij is sober in het gebruik van kleuren, die wel altijd fel zijn, veel tedere groene tinten, het geel is zacht en de blauwe tinten zijn luchtig. De werken zijn op intelligente wijze gecomponeerd, met het juiste pallet van nuances.

*  *  *

Deze tekst werd gepubliceerd op 26 februari 1977 in de "Affiches de Grenoble et du Dauphiné". Wij copiëren de tekst met de vriendelijke toestemming van de schrijver.

php5.1.3RC4-dev  www.jongkind.fr © 2005 - 2018. Alle rechten voorbehouden.